Verder gaan in de aanpak van wateroverlast! (persbericht 23/04/2020)

CD&V is zeer tevreden dat de stad werk maakt van het extra subsidiëren van waterpreventieve maatregelen. De provincie Vlaams Brabant geeft sinds 2018 reeds subsidies aan iedereen die al te kampen kreeg met wateroverlast. Maatregelen zoals bijvoorbeeld een terugslagklep op de riolering, een waterkeringsschot of inklemslot, een pomp of een waterdichte cementering kunnen een subsidie van 75% van de bewezen kosten opleveren en met een maximum van:

7.500 euro voor een bewoonde woning of een pand dat in gebruik is voor beroepsdoeleinden;
10.000 euro voor een gebouw in collectief gebruik.
Zo biedt de provincie vele mogelijkheden aan om je als eigenaar, mede-eigenaar of huurder  te laten ondersteunen bij de aanpak van wateroverlast. Je kan zo een gratis studie aanvragen die de noodzakelijke maatregelen vermeldt om je gebouw te beschermen tegen wateroverlast. Alle mogelijkheden die door de provincie worden aangeboden zijn terug te vinden op https://www.vlaamsbrabant.be/wonen-milieu/water/subsidies/subsidie-waterpreventieve-maatregelen/index.jsp

Bovenop deze subsidie van de provincie zal de stad een bijkomende subsidie geven van 15% van de bewezen kosten voor de uitvoering van waterpreventieve maatregelen.

‘CD&V is zeer tevreden dat de stad hierin nu bijkomende stappen onderneemt. Ik heb als gedeputeerde van waterlopen gedurende 12 jaar sterk geijverd voor deze maatregelen. Via de provincie werden we tot op heden verschillende dossiers reeds uitbetaald in Aarschot. We hopen dat de stad ook naar deze dossiers zal kijken om hen de compensatie van 15% extra nog te verlenen.’ Aldus Monique Swinnen, gedeputeerde provincie Vlaams Brabant.

CD&V vraagt aldus aan het stadsbestuur er nauw op toekijkt dat deze 15% niet alleen toegekend zal worden aan toekomstige dossiers maar dat  ook mensen die reeds bepaalde investeringen gedaan hebben, ook van deze tegemoetkoming kunnen genieten. Hierin wordt binnen het reglement voorzien maar CD&V vraagt dat de stad hierin ook duidelijk communiceert naar de bevolking.

Monique Swinnen – gedeputeerde Provincie Vlaams Brabant – kabinet.swinnen@vlaamsbrabant.be