“Verlies aan kostbare tijd kan mensenlevens kosten”

14-02-2020

“Verlies aan kostbare tijd kan mensenlevens kosten”

Bewoners uit Langdorp stelden onlangs vast dat een ziekenwagen en MUG in de Molenheidestraat tijdens een dringende interventie vast stonden voor de wegversperring aan de afgeschafte overweg aan de Opperstraat. Die cruciale informatie is niet tot bij de hulpdiensten geraakt met nodeloos tijdsverlies als gevolg. Raadslid Mattias Paglialunga (CD&V) wijst naar gaten in de digitale processen van de stad als oorzaak van het gebrek aan informatie. “Dit mag niet meer gebeuren. Naast het doorgeven van levensbelangrijke geografische informatie, moet ook de aanvraag van parkeerkaarten of het evenementenloket meer digitaal verlopen”.

Op de gemeenteraad van 13 februari kaartte Paglialunga drie prioritaire digitale processen aan. De ambities in het bestuursakkoord liggen hoog. Maar volgens CD&V is er vooral dringend werk te verrichten.

“Niet digitaal is fataal”

“Zeven minuten kwam de ziekenwagen te laat op zijn bestemming”, geeft Paglialunga aan. “Als deze info niet digitaal is, kan het fataal aflopen. Geografische informatie, zoals het afsluiten van spoorwegen, de organisatie van evenementen of wegenwerken, dient terecht te komen in een centraal bestand van geografische gegevens (GIPOD). Op dit moment zien we enkel de informatie van de werken van de nutsvoorzieningen of de Vlaamse Overheid terug. De stad schiet daarin te kort, ondanks de wettelijke verplichting”, reageert Paglialunga. Net als in de vorige legislatuur is digitalisering een bevoegdheid van Open VLD.

Comfort voor de burgers

Zo werd er in de vorige legislatuur ook al gesproken van een digitale aanvraag van parkeerkaarten. Het nieuwe contract zou dit mogelijk maken, maar bij de opstart was de aanvraagprocedure nog niet mogelijk. Na vijf jaar is een parkeerkaart echter nog steeds alleen te krijgen aan de fysieke balie van de parkeerbeheerder Streeteo, en dat enkel op maandagavond. “Van de door schepen Rutten beloofde aanvraag op de website is enkel het aanvraagformulier in werking. Je moet nog steeds de ingevulde versie zelf naar Streeteo brengen”, geeft Paglialunga aan. Hij verwees ook nog naar de concessievoorwaarden waaraan de parkeerbeheerder moet voldoen.

Evenementenloket

De CD&V-fractie is positief over de intenties van de schepen van digitalisering over het evenementenloket. “De digitalisering van het centrale evenementenloket is broodnodig voor organisatoren en stadsdiensten. De analyse dateert ondertussen van 2017. Op de gemeenteraad vroeg ik naar een stand van zaken en het lijkt in de goede richting te gaan. Ook het feit dat er steeds wordt gedacht aan inwoners die de digitale weg niet willen of kunnen bewandelen, kunnen we alleen maar ondersteunen”, besluit Paglialunga.