De CD&V-vrouwen van Aarschot pleiten voor een walk of fame in hun thuisstad met daarin dames in de hoofdrol. “We steunen de actie van Sofie Lemaire om meer straatnamen te vernoemen naar vrouwen. Maar wie eindelijk een straatnaam krijgt, is al lange tijd dood en begraven. Dat kan toch niet de enige boodschap zijn die we willen meegeven om vrouwen meer in the picture te zetten?”, benadrukt fractieleidster Nele Pelgrims. “We stellen daarom voor om iets nieuws toe te voegen aan de straten van Aarschot”, klinkt het bij de kersverse voorzitster van Vrouw & Maatschappij Aarschot, Ansje Vicca. “We stellen een eigen Aarschotse versie van the Walk of Fame voor. Verdienstelijke Aarschottenaren en andere bekenden die een band hebben met onze stad willen we daar vereeuwigen met een ster. Zeker ook vrouwen.”

Wie een straatnaam krijgt, is al lange tijd dood en begraven vooraleer het blauwe bordje met witte letters tegen de gevel prijkt. Dat is zo bepaald bij wet. Kijk maar naar wat er onlangs gebeurde in Sint-Truiden waar Nina Derwael net daarom geen straatnaam kon krijgen. Maar we hebben ook nood aan levende vrouwelijke legendes in het straatbeeld en inspirerende vrouwen als voorbeeld.

Waar en wie?

Waar zou de Walk of Fame kunnen passen in de straatstenen van Aarschot? “De Gaston Geenssite is een van de op stapel staande projecten waar onze sterren in de Walk of Fame een plekje zouden kunnen krijgen”, licht Nele Pelgrims toe. “Of misschien de trappen van de mooie verbinding tussen parking Demervallei en de markt. Zo krijg je zelfs een letterlijke verwijzing naar meisjeskoor Scala (Italiaans voor trap) waar Aarschot toch heel fier op is. Bij de verdeling van de sterren zouden we kiezen voor een evenredige vertegenwoordiging: 50% mannen en 50% vrouwen. Voor de dames denken we hierbij bijvoorbeeld aan Greet Dekeyser, Brigitte Raskin, Axelle Wasiak, Els Beerten en onze eerste vrouwelijke burgemeester Gwendolyn Rutten. Voor de heren denken we onder meer aan de Kolackny-broers, Jos Pelgrims, Polly Rasin of Bart Schols. Al deze voorstellen zijn louter suggesties en we denken dat hier heel wat opties mogelijk zijn. Maar we zijn dus benieuwd naar wat de Aarschottenaar instuurt!”.

Oproep suggesties

Om de meest geschikte namen te vinden voor de Walk of Fame willen de CD&V-vrouwen een beroep doen op de hulp van de inwoners. “Creatieve ideeën zijn zeer welkom en dit van alle inwoners”, legt de voorzitster van CD&V Aarschot, Rozane De Cock, uit. “We organiseren daarom een oproep op onze Facebookpagina om suggesties voor de sterren op de Walk of Fame in te sturen.”

Om de actie onder de aandacht van het bestuur te brengen, bezorgen de CD&V-vrouwen een fleurige lentekrans aan de eerste vrouwelijk burger van de stad: de burgemeester. De Rosa’s, Amarylissen, en Margrieten van onze stad tonen zich graag aanwezig en we hopen dat zoals meisjes vernoemd worden naar bloemen, onze straten nu ook eindelijk meer vernoemd worden naar die straffe meisjes en vrouwen !

Nele Pelgrims,

Fractieleider CD&V Aarschot