CD&V Aarschot is het niet eens met de manier waarop het nieuwe stadsbestuur het stedelijk onderwijs in de Demerstad plots eenzijdig wil ‘uithuwelijken’ aan de GO!-scholengroep Adite. “Het nieuwe bestuur spreekt over een ‘verloving’ en een ‘aankomend huwelijk’ maar een trouwpartij waarbij alle betrokkenen vooraf niet gehoord zijn, komt neer op uithuwelijken in plaats van wederzijdse toestemming”, klinkt het bij CD&V. De partij vindt het beneden alle peil dat er vooraf geen overleg is geweest met het personeel van de betrokken scholen, ouders, schoolraden en alle belanghebbenden.

Op de agenda van de gemeenteraad van donderdagavond 25 april stond een belangrijk punt rond de vorming van een netoverschrijdende scholengemeenschap stad Aarschot/Adite. Die heeft immers directe gevolgen voor honderden scholieren en personeelsleden. Eind vorige maand kondigde het nieuwe stadbestuur die fusie plots aan via de pers. CD&V wil alle kansen voor het ontwikkelen van een sterk onderwijs in Aarschot mee ondersteunen, de partij stond immers mee aan de wieg van deze belangrijke onderwijspijler in de stad. Maar de manier waarop het huidige stadsbestuur dit dossier aanpakt, kan niet volgens CD&V. “We zijn voor de versteviging van het Aarschotse onderwijs in een groter geheel van scholengemeenschappen”, beklemtoont fractieleidster Nele Pelgrims. “Netoverschrijdend werken vinden we prima. Maar dat deze fusie wordt aangekondigd na een eenzijdig overleg met GO!-Adite als huwelijkspartner zonder te praten met andere potentiële partners zoals het vrije onderwijsnet vinden we niet kunnen.”

Inspraak?

“Bovendien werd deze fusie op geen enkele manier voorafgaand aan de persmededeling besproken met het betrokken personeel, de raadsleden van de stad, of de ouders van de leerlingen. Zij zijn nochtans degenen die een bewuste keuze maakten voor en met hun kinderen voor een specifieke school en bijhorende aanpak”, vult gemeenteraadslid Julia Mellaerts aan. “Dit is niet ‘gewoon doen’, dit is ‘veel te snel doen’. Dit is de bestuurskracht van een stad onwaardig en een aanfluiting van belangrijke democratische principes als participatie en transparant bestuur”, klinkt het bij CD&V.

De fractie kan dan ook niet akkoord gaan met de intentieverklaring die op de gemeenteraad voorligt en vraagt concreet volgende aanpassingen:

• Expliciete vermelding dat de deelname aan de scholengemeenschap (zoals voorliggend) beperkt is in duur, tot afronding van de huidige engagementsverklaringen (nieuwe ronde in 2021);
  • Schrapping van de ‘mogelijkheid’ tot gesprekken, gesprekken met alle betrokkenen en geïnteresseerden zijn immers een must;
  • Uitwerking van een stappenplan alvorens gesprekken aan te gaan. Dit stappenplan dient transparant, participatief en over alle onderwijsnetten heen te gaan.

Dit zijn voor de CD&V-raadsleden noodzakelijke voorwaarden vooraleer ze akkoord zouden kunnen gaan met dit ontwerp van gemeenteraadsbeslissing. Het feit dat de schoolraad en de sociale partners niet betrokken waren bij deze plotse, belangrijke ontwikkeling is voor CD&V Aarschot een stap te ver. Ze vragen het bestuur dan ook expliciet om de communicatie in de toekomst op een correcte en transparante manier te laten verlopen. De volgorde van gesprekken, commissies, gemeenteraadszittingen en externe communicatie hierover is geen detail maar een kwestie van basisdemocratie. Goed bestuur betekent eerst overleggen met alle betrokkenen in plaats van het kwaliteitsvol stedelijk onderwijs in Aarschot plots zomaar eenzijdig uit te huwelijken.

• Onderwijs