Op de gemeenteraad van Aarschot kwam gisteren een voorstel van CD&V’er Mattias Paglialunga. Hij riep zijn collega-gemeenteraadsleden op om namens de generatie geboren in 2019 de openbare speelruimten in Aarschot rookvrij te maken.

Generatie Rookvrij is een initiatief waarbij gestreefd wordt naar een maatschappij waar de jongsten onder ons rookvrij kunnen opgroeien. Een hele reeks van middenveldorganisaties zetten zich gezamenlijk in voor dit doel. Ook in Aarschot ondersteunde eerder bijvoorbeeld de welzijnsraad met stop-met-roken-campagnes. Bij de viering van 30 jaar welzijnsraad in juli werd bekend gemaakt dat roken voortaan in Sport- en Speelpleinen Bekaf niet meer kan aan de speeltoestellen.

Reglement verhindert roken op publieke speelterreinen

Na het initiatief op S&S Bekaf dienen de publieke terreinen van het Aarschot speelweefsel te volgen. Mattias Paglialunga: “Als gezonde gemeente en kindvriendelijke gemeente moeten we er ook in onze openbare ruimte waar kinderen baas zijn voor zorgen dat roken niet meer kan”. Met een reglement kan er ook handhaving zijn. In de commissie jeugd wordt het reglement verder vorm gegeven zo beloofde de bevoegde schepen Nicole Van Emelen (sp.a). Ook al symbolisch stonden bij vele raadsleden plantjes van Kom op tegen Kanker, één van de organisaties achter Generatie Rookvrij.

Brede consensus in naam van de pasgeborenen

De gemeenteraad stemde in met het voorstel van CD&V. Juist omdat het over deze generatie gaat, symbolisch verwijzend naar de baby’s geboren in 2019, was er grote consensus. Mattias Paglialunga is opgetogen: “Aarschot heeft de voorbije jaren fel ingezet op de creatie van extra speelruimten. Met o.a. een subsidie van de provincie uit 2018 worden momenteel beweeg- en speelelementen in de Demervallei geplaatst. Onze allerkleinsten krijgen met Generatie Rookvrij een stem over deze ruimten: ze vragen om net op de voor hun betekenisvolle speelplekken rookvrij te kunnen ravotten”.

• Gezondheid & welzijn