CD&V vraagt heldere plannen aanleg sportterreinen Laaksite

Het meerjarenplan 2020-2025 van de stad Aarschot ligt donderdag voor op de gemeenteraad. CD&V Aarschot vindt het plan te vaag en vraagt onder meer duidelijkere plannen rond de aanleg van de sportterreinen en kunstgrasvelden op de Laaksite.

“De inplanting van de kunstgrasvelden op de hele sportsite is cruciaal, alles valt of staat daarmee. Maar waar komen ze precies? Een concreet faseringsplan en een uitgewerkte totaalvisie van de Laaksite hebben we nog niet gezien. Het stadsbestuur noemt dit nochtans zijn ‘speerpunt op vlak van sportbeleid’. Maar één sportveld wordt wel al meteen aangelegd. Dat is de kar voor het paard spannen en is niet in het belang van de Aarschotse sportliefhebber”, klinkt het bij CD&V Aarschot. “We willen absoluut vermijden dat die kunstgrasvelden niet op de meest optimale plek komen te liggen en nadien de volledige inrichting benadelen. Dat zou veel problemen geven voor de sportclubs en de bezoekers van de site,” legt gemeenteraadslid Bart Den Hondt (CD&V) uit.

“Het stadsbestuur heeft goede intenties, maar we willen wel wijzen op valkuilen op lange termijn”, onderstreept de CD&V fractie. “Na de visietekst van een jaar geleden in november 2018 hadden we een concretere uitwerking hiervan verwacht in het meerjarenplan. Dat is jammer genoeg niet het geval. Het was de ambitie van het nieuwe bestuur om een ‘plan nieuw Aarschot’ uit te bouwen, maar we zien vooral een voortzetting van vroegere initiatieven en het meerjarenplan blijft voor ons op heel veel punten te vaag en te wollig”, aldus fractieleider Nele Pelgrims (CD&V). Naast sport verwijst de fractie naar tal van andere thema’s in het plan, “een plan met weinig tot geen nieuwe ideeën”.

“Als de Aarschottenaars meer inspraak krijgen in het beleid zoals was beloofd en mee mogen bouwen aan de toekomst, dan moet er ook transparantie zijn en een goede basis om op te bouwen. Dat betekent concreet voor ons bijvoorbeeld ontwerpplannen van de volledige Laaksite vrijgeven. Op dit moment is de fasering een lege doos: niemand die er een concreet zicht op heeft. Sport in Aarschot is voor ons te belangrijk om dat te laten gebeuren. We vragen dan ook om werk te maken van concretere totaalplannen,” reageert CD&V Aarschot.