8 Hagelandse plattelandsprojecten uit Aarschot, Bekkevoort, Bierbeek, Glabbeek en Hoegaarden krijgen via LEADER, het Europees programma voor plattelandsontwikkeling, samen 224.775 euro steun.

“LEADER steunt projecten die inspelen op de noden van het Hageland. Zo zetten we in op de plattelandsthema’s als streekidentiteit en armoedebestrijding, maar ook binnen het thema leefbare dorpen investeren we in de grondige renovatie van bestaande infrastructuur”, zegt Monique Swinnen, voorzitter LEADER Hageland+.

De goedgekeurde projecten voor Aarschot zijn:

Bij Ons Thuis Kleurt Het Hageland van VZW "Bij Ons Thuis" (29.475 euro)

‘Bij Ons Thuis Kleurt Het Hageland’ gaat over een warme plaats zoeken voor vluchtelingen die net een zware tocht achter de rug hebben en vaak door het toeval in het Hageland terecht gekomen zijn. Nieuwkomers die de gastvrijheid en ruggensteun van veel vrijwillige handen kunnen gebruiken om zich in het Hageland thuis te leren voelen.

Gerda Vandegaer ondervoorzitter van "Bij Ons Thuis"  gaf meer toelichting. Het project gaat over hartelijke mensen die hun deur openzetten voor deze gasten en hen de Vlaamse gebruiken en geplogenheden helpen aanleren. Van geduldige mensen die mee oefenen in het beheersen van de niet zo makkelijke Nederlandse taal, tot het zoeken van een eigen stek, het vinden van een leuke baan en het behalen van een Belgisch rijbewijs.

De steun wordt gevraagd voor de inrichting van een nieuw vluchtelingenhuis waar nieuwe gasten onderdak kunnen vinden en voor de oprichting van een rijopleiding voor vluchtelingen waar vrijwilligers deze mensen op weg kunnen helpen.

Talentenbank online 2.0 van Beweging.net (15.300 euro)

De talentenbank verbindt mensen, staat voor buurtgerichte zorg, ondersteunt verenigingen, versterkt bestaande initiatieven, werkt participatief en van onderuit en legt een luisterend oor bij de inwoners.

Mattias Paglialunga schreef met enkele vrijwilligers van Beweging.net een subsidievoorstel uit voor een vernieuwing van de website van de talentenbank, met een aanbod naar andere gemeenten: “De bedoeling is dat het (digitale) luik van de Aarschotse talentenbank kan overgedragen worden naar andere gemeenten in het Hageland, zodat zij een krachtige tool hebben om talenten en vrijwilligerswerk in te zetten voor nieuwe dynamieken. Recent nog hebben we gezien hoe de houtgroep knappe tentjes maakten voor de Fermerie. Andere gemeenten zijn al vragende partij om het project over te nemen. Dankzij Europa en Vlaams-Brabant zijn daar ook financiële middelen voor”.