Bedankt Frans!

Na meer dan 50 jaar actieve dienst zegt huidig voorzitter van de gemeenteraad  Frans Deboes vaarwel aan de actieve gemeentepolitiek in Aarschot. Hij gaat van een welverdiende rust genieten. Frans startte zijn politieke carrière in 1967 als medestichter van de CVP-jongeren in Aarschot. Van 1973 tot 1976 was hij voorzitter van de CVP-jongeren in het arrondissement Leuven en van 1974 tot 1987 kabinetsmedewerker van toenmalig minister-president Gaston Geens. Frans werd in 1981 gemeenteraadslid en vanaf 1982 ook fractieleider. In 1986 trad hij toe tot het Aarschotse schepencollege en bleef onafgebroken schepen tot 2006. Hij was al die jaren o.m. een zeer gedreven schepen van Lokale Economie, Burgerlijke Stand, Communicatie en Onderwijs. In 2007 werd hij enkele maanden waarnemend burgemeester. Vanaf 2007 tot heden is hij een door alle politieke fracties gewaardeerde voorzitter van de Aarschotse gemeenteraad. Frans is dus niet langer kandidaat voor onze lijst maar heeft uiteraard te kennen gegeven dat hij de Aarschotse CD&V-lijst voor de volle honderd procent blijft steunen en dat hij ook voor de verkiezingscampagne beschikbaar blijft. CD&V-Aarschot is Frans zeer erkentelijk en dankbaar voor de vele dingen die hij in samenwerking met zijn CD&V-collega’s in onze stad heeft kunnen realiseren!

Vernieuwing in Gelrode, welkom Rozane!

Frans was uiteraard ook onze kandidaat voor de deelgemeente Gelrode, waar hij o.m. gezorgd heeft voor de aanleg van het nieuwe kerkhof, een project waarmee hij verscheidene prestigieuze prijzen binnenhaalde. In de plaats van Frans pakt CD&V-Aarschot nu uit met een nieuwe, ijzersterke kandidate in de persoon van Rozane De Cock. Deze nieuwe kandidate woont in Gelrode en heeft er haar familiale roots in de gekende Gelroodse families Nijs en Verlinden. Rozane is professor aan het Instituut voor Mediastudies van de KU Leuven en geeft les aan de faculteit Sociale Wetenschappen. Daarnaast is zij directeur van het Brussels Center for Journalism Studies aan de KU Leuven Campus Brussel. Vorige week nog was zij winnaar van de Maatschappijprijs 2018 Humane Wetenschappen voor onderzoek dat waarschuwt voor de gevaarlijke grensvervaging tussen gamen en gokken bij kinderen.

Rozane is echter niet zomaar een studax maar staat ook voor de volle honderd procent in het Gelroodse verenigingsleven en weet van aanpakken. Zij is trekker van de feestweek “ZAAL(i)Ge Zomer (1-8 juli 2018) voor het behoud van de parochiezaal van Gelrode en initiatiefneemster van het proefbrouwen van de ‘Gelroodse Gouden’, een gloednieuw pittig streekbiertje. Zij is ook voormalig ondervoorzitster van de ouderraad Gelrode en voormalig voorzitster van de schoolraad. In haar vrije tijd is ze ook eindredacteur, schrijfster en fotografe van Kerk & Leven editie Gelrode en vertelstem achter de muzikale sprookjes van fanfare De Dalgalmen (Bremer Stadsmuzikanten 2017, De Gelaarsde Kat 2018.

Het is duidelijk dat Rozane een van de vele zeer sterke kandidaten op de Aarschotse CD&V-lijst zal zijn. Het partijbestuur besliste dan ook unaniem om haar een prominente plaats op de lijst te geven. Naast haar zullen trouwens de komende dagen nog enkele verrassende namen van nieuwkomers bekendgemaakt worden. Zij zal o.m. enkele belangrijke beleidspunten van onze partij voor Gelrode, zoals o.m. een nieuw ontmoetingscentrum en een betere verkeersveiligheid rond de plaatselijke school mee opvolgen.

V.l.n.r. Rozane De Cock - Frans Deboes (voorzitter gemeenteraad) - Caroline Vandenbergh (OCMW-raadslid)

Burgemeester André Peeters: ‘Als burgemeester ben ik echt fier dat we iemand als Rozane De Cock hebben kunnen aantrekken voor onze lijst. Zij past perfect in ons CD&V-profiel. Reeds bij de vorige verkiezingen hebben wij bewust werk gemaakt van de vernieuwing van onze lijst. Die vernieuwings- en verjongingsactie was al volledig geslaagd bij de vorige verkiezingen. Meer dan welke andere Aarschotse politieke fractie ook beschikt CD&V over een aantal zeer bekwame jongeren die tijdens de vorige legislatuur bestuur bekwaamheid hebben kunnen opdoen. Wij gaan op dit elan van vernieuwing en verjonging verder. De CD&V-lijst Aarschot wordt daarmee een ideale mix van ervaring en jeugdige gedrevenheid en enthousiasme. Ik ben trots om deze ploeg als lijsttrekker naar de verkiezingsoverwinning te mogen coachen. Ik ben er immers van overtuigd dat dit de sterkste lijst wordt waarmee ik ooit naar de verkiezingen ben gegaan.’

• CD&V in Beweging