Op 7 maart heeft Ferm Wolfsdonk de eerste troostplek van onze gemeente kleurrijk ingericht. Een plek vol troost, hoop en verbondenheid voor al wie tijdens, en ook lang na de coronacrisis, troost wil geven of vinden. Of zelfs letterlijk troost wil planten. Want kenmerkend voor de troostplek zijn de bloemen. Bloembollen vol belofte voor een nieuw begin en energie.

De eerste troostplek bevindt zich aan de Dopkesboom in de Processieweg in Wolfsdonk, een stille plek in het groen, dichtbij huis. Een plaats waar iedereen verbondenheid in verlies en verdriet kan voelen. Maar ook opnieuw hoop en vertrouwen in de toekomst.

Voorzitter van Ferm Wolfsdonk Mieke Verbiest: “Bij de troostplek in Wolfsdonk hebben we bloembollen geplant en een hartje met houten schijven en witte stenen geplaatst. Op deze witte stenen kan iedereen die dit wenst een boodschap van troost of hoop achterlaten. Ook het gedicht doet ons even stilstaan bij het verlies en het gemis. We zijn dan ook blij dat we dit hier kunnen realiseren. Dat is namelijk waar Ferm voor staat: samen meerwaarde geven aan het leven.”

“In deze periode, met afstandsregels en beperkingen op onze bewegingsvrijheid, moeten we heel wat missen: familie en vrienden, hobby’s, gezellig samenzijn, …. Troost is meer dan ooit belangrijk, maar troost krijgen en troost bieden is zo anders dan voorheen, gewoontes  vallen weg, elkaar eens goed vastpakken is nu niet mogelijk. Veel mensen hebben het moeilijk om met deze situatie om te gaan. Ferm wil dit niet zomaar laten gebeuren.“ aldus Monique Swinnen, nationaal voorzitter van Samen Ferm.

Bij de troostplek staat een prachtig kunstwerk dat troost en hoop symboliseert. Dit kunstwerk werd vervaardigd door kunstenaar en dorpsgenoot Jan Willems en gratis geschonken aan Ferm Wolfsdonk.

“Dankzij deze mooi samenwerking is er weer een mooi hoekje bij in Wolfsdonk. Als lid van de welzijnsraad en fiere inwoner van Wolfsdonk kan ik hier alleen maar blij mee zijn”, geeft raadslid Leo Janssens nog mee.

Nog 4 extra troostplekken in onze stad

Naar het voorbeeld van Wolfsdonk zullen er verschillende troostplekken gecreëerd worden. ’t Grotteke in Meetshovenbos is zo een prachtige plek waar mensen troost vinden. Samen met de plaatselijke Ferm afdelingen willen de stedelijke Welzijnsraad en de stad Aarschot tegen de maand mei nog 4 extra troostplekken creëren in Gelrode, Rillaar, Aarschot centrum en Gijmel.