Provincie zet in op ‘Boeren met Klasse’.

Verhoogde subsidies en coronasteun

De provincie Vlaams-Brabant verhoogt de subsidies voor bedrijven uit het netwerk ‘Boeren met Klasse’ met 50 procent. Ook geeft ze deze landbouwers een forfaitair bedrag als steun om de negatieve gevolgen van de coronacrisis te verminderen. ‘Boeren met Klasse’ wil de kloof tussen voedselproducenten en -consumenten verkleinen door bezoeken aan een boerderij te organiseren. Momenteel zijn 103 landbouwbedrijven actief in dit netwerk.

“Door land- en tuinbouwbedrijven te bezoeken leren kinderen, maar ook volwassenen, het platteland en het boerenleven kennen”, zegt Monique Swinnen, gedeputeerde voor land- en tuinbouw. “Vroeger was deze band veel sterker. Niet iedereen weet nog welk werk er allemaal verzet wordt op de boerderij”.

Provincie verhoogt subsidies Boeren met Klasse

Bedrijven kunnen voortaan rekenen op een vergoeding van 75 in plaats van 50 euro per klasbezoek van minimum 1,5 uur. Ook groepsbezoeken kunnen rekenen op een stijging van 30 naar 35 euro per bezoek van minimum een uur. De maximumvergoeding voor een bedrijf bedraagt 2.800 euro op jaarbasis.

Coronasteun voor Boeren met Klasse

Door corona konden de bedrijven het voorbije semester een beperkt aantal bezoekers ontvangen. Nochtans hebben ze vaak investeringen gedaan om mensen te ontvangen. “Daarom kunnen de bedrijven rekenen op een forfaitair bedrag van 200 euro bij minder dan tien bezoeken of 400 euro bij meer dan tien bezoeken. Als maatstaf wordt het aantal bezoeken genomen dat dezelfde periode vorig jaar plaatsvond”, zegt gedeputeerde Monique Swinnen.

Boeren met Klasse is succes

Het voorbije decennium bleek ‘Boeren met Klasse’ een echte succesformule. Momenteel zijn er 103 landbouwbedrijven actief in het netwerk. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2010. “In totaal maakten tot nu toe al 222.500 kinderen en volwassenen op deze manier kennis met de boerenstiel. Om het netwerk te promoten, maken  we elk jaar een geüpdatete uitklapbare overzichtskaart die verdeeld wordt in scholen en toeristische infokantoren”, besluit gedeputeerde Monique Swinnen.

Meer info: www.vlaamsbrabant.be/boerenmetklasse

BELEIDSVERANTWOORDELIJKE
Monique Swinnen, gedeputeerde voor land- en tuinbouw

016 26 70 57, kabinet.swinnen@vlaamsbrabant.be