Behalen van klimaatdoelstellingen? Investeer in en op Aarschotse stadsgebouwen!

Donderdag stelt CD&V het project Zonnedeel voor als maatregel in een lokale energiemix. In de gemeenteraad van februari deed raadslid Mattias Paglialunga ook al een interessant voorstel: we nemen op korte termijn een pak maatregelen en betalen gaandeweg terug via energiewinst. Zowel overheidsgebouwen als andere publieke gebouwen verbruiken minder energie en zijn beter geïsoleerd.

We berekenen eerst de verhoopte energiewinst en die plaats je in de commerciële markt. Je sluit m.a.w. een contract in ruil voor energiewinsten. Een win-win voor zowel de aannemer als de gebruiker. Raadslid Mattias Paglialunga: “Je gooit het zo over een andere boeg. Eerst de realisatie en de investeringen betaal je via de terugverdieneffecten terug. Dit heet een energieprestatiecontract”.

Stad verenigt andere geïnteresseerden

Door deze energiewinsten behalen we heel wat doelstellingen uit de burgemeesterconvenant, die de stad Aarschot ondertekende. Schepen van omgeving Bert Van der Auwera gaf inmiddels zijn diensten opdracht om dit verder te onderzoeken in het kader van het nieuwe meerjarenplan. Paglialunga wil verder gaan: “Het blijft juridisch en praktisch een ingewikkelde oefening. De stad kan het voortouw nemen en andere spelers zoals scholen uit andere netten, parochiecentra of jeugdlokalen betrekken in het verhaal. De drempel om deel te nemen binnen zo’n groot contract wordt fel verlaagd”.

Mix van energiemaatregelen

Op de commissie waar de stad de plannen tot nieuwe windmolens uit de doeken deed, bepleitte CD&V een mix van maatregelen, ook op de bedrijvenzone. Gepland voor de volgende jaren krijgt het industriegebied Nieuwland-Meetshoven nieuwe riolering en wegenis. Met zo’n investering, waar ook de Vlaamse overheid voor 4,4 miljoen euro middelen reserveert, is het best een totaalaanpak te realiseren. “Vorig jaar al startten we samen met de provincie een onderzoek naar een warmtenet onder het wegdek dat restwarmte tussen bedrijven en particulieren kan transporteren”, vervolgt Paglialunga. Ook het project Zonnedeel, dat de CD&V op de gemeenteraad van nu donderdag brengt, past in deze mix van lokaal beheerde energiemaatregel.

** Lees hieronder de integrale tussenkomst van Mattias Paglialunga op de gemeenteraad van 9/05/2019

In februari deed de CD&V-fractie een voorstel om energieprestatiecontracten af te sluiten. Dat betekent dat je investeringen door de private sector in publieke gebouwen terugbetaalt met energiewinsten. Niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor de begroting. Al lang wordt gesproken over het energiezuinig maken van enkele grote stadsgebouwen. Met EPC’s kijk je op korte termijn.

Op de eerste commissie omgeving werd het debat over energiezuinige maatregelen en hernieuwbare energie gestart. De CD&V steunt dit debat volledig. Binnen het meerjarenplan zullen wij initiatieven van de meerderheid ondersteunen, wanneer ze goed zijn voor klimaat, medebewoner en stadskas. Op de commissie bepleitten we eerder een mix van maatregelen. Niet alleen de EPC’s maar ook het warmtenet dat in onderzoek zit, werden als zinvolle initiatieven aangehaald door onze fractie.

Op de commissie werd door partijen en door aanwezige buurtbewoners aangegeven om zeker ook de focus te leggen op zonnepanelen. Bovendien was er veel oor naar coöperatieve modellen. CD&V kijkt als prioriteit naar de vele grote oppervlakten op onze stadsgebouwen, zoals op de bibliotheek, het woonzorgcentrum of de stedelijke sporthal. Hier ligt een groot gebied klaar om zonnepanelen op te plaatsen. Je mag gerust stellen dat dit een stuk openbare ruimte is.

Daarom stellen we het project “Zonnedeel” voor. De ‘openbare ruimte’ wordt aan de bevolking teruggegeven, door de mogelijkheid om mee te investeren in zonnepanelen. Niet zo zeer de commerciële spelers, dan wel de publieke overheid die zijn gemeente bestuurt, is voortrekker. Inwoners van de gemeente kunnen een aandeel kopen in het project. Zeker voor mensen die in een appartement wonen of waar de daken niet goed georiënteerd zijn, is dit een mooie opportuniteit. Opnieuw een goede manier om de klimaatdoelstellingen te halen en onze engagementen in de burgemeesterconvenant na te komen.

CD&V Aarschot onderschrijft hiermee de participatieve aanpak om collectief te investeren in hernieuwbare energie. Net zoals voor de groene inrichting van project De Torens, kunnen we ook over energie een werkplek installeren. We denken trouwens aan een locatie die omwille van meerdere redenen interessant is. Op de snijlijn tussen enerzijds stadsgebouw en anderzijds locatie van verschillende verenigingen en initiatieven, liggend in onze deelgemeente Langdorp, is er Huis Verdonck. De locatie vereist een grondige investering, om er dé plek te maken waar verschillende verenigingen en de Vakantieclub hun plaats hebben. Renovatiewerken zouden moeten begroot worden. Als je dit in je meerjarenplan inschrijft, is het nu al de mogelijkheid om er een denktank te plaatsen om coöperatieve modellen samen te bediscussiëren. Huis Verdonck kan dan ook het paradepaardje worden van energiezuinigheid, collectieve investeringen, kindvriendelijke en toekomstgerichte publieke gebouwen en participatie en inspraak als methodiek.

• Energie