STAD AARSCHOT BEHAALT LABEL KIND- EN JEUGDVRIENDELIJKE STAD

Aarschot mag zich de komende zes jaar officieel een kindvriendelijke stad noemen. Samen met acht andere Vlaamse gemeenten behaalde ze het label 'kindvriendelijke steden en gemeenten'. Dat label wordt toegekend aan steden en gemeenten die kinderrechten hoog in het vaandel dragen en een breed draagvlak hebben rond kindvriendelijkheid, zowel bij politici als bij de eigen diensten. Op zondag 17 juni reikte minister van Jeugd Sven Gatz het label uit aan Aarschot.

Label Kind- en jeugdvriendelijke stad

De stad Aarschot ging in de voorbije jaren een traject aan om haar kind- en jeugdvriendelijkheid nog breder uit te bouwen. Dat harde werk wordt nu ook officieel beloond. Na onder meer een belevingsonderzoek met duizend kinderen en jongeren, het creëren van een breder draagvlak bij alle stadsdiensten, verschillende enquêtes en de uitwerking van een strategisch plan, krijgt Aarschot het officiële label als kindvriendelijke stad. De jury looft vooral het structurele engagement van alle Aarschotse diensten, met ook politie, OCMW en scholen. Het duidt op een stevig draagvlak, zo argumenteert ze. Verder geeft ze een pluim voor het intensief participatietraject met de Aarschotse kinderen en jongeren. De stad Aarschot mag het label zes jaar lang behouden. Tijdens die zes jaar zal de stad moeten tonen dat ze het label waard is en inzetten op de doelstellingen van kind- en jeugdvriendelijk Aarschot.

Samenwerking stadsdiensten

“Het traject creëerde een dynamiek tussen onze diensten met een hernieuwde goesting als gevolg”, vertellen Sam Eeckhout van het OCMW en Lies Vandevenne van Huis van het Kind. “Door samen te werken met diensten waarmee we in andere projecten weinig contact hebben, kijken we nu met een andere bril naar elkaars dienstverlening. Een dubbele win-win. We merkten ook op dat kinderen en jongeren echt wel een mening hebben over hoe een ideale straat, wijk of gemeente er voor hen uitziet. Het is dus aan ons om hen kansen te geven, serieus te nemen en naar hen te luisteren.”

Schepen van Jeugd Mattias Paglialunga: “Via Artuur en De Vlieg, onze mascottes in het project, hebben we geluisterd naar wat de Aarschotse kinderen willen. Het duo duikt overal in de stad op: in het stadsmagazine, op de website, op posters en zelfs in levenden lijve. Ze vormen een herkenbaar symbool dat de kinderen stilaan leren kennen.” “Kindvriendelijkheid is een motor die alle stadsdiensten laat samenwerken”, vertelt burgemeester André Peeters. “Ik wil de stadsdiensten van harte proficiat wensen voor het goede werk. Als burgemeester ben ik fier dat onze goede samenwerking over de verschillende diensten heen wordt beloond met dit prachtige label.”

Uitreiking label

Op 17 juni mag de stad Aarschot het label 'kindvriendelijke steden en gemeenten' in ontvangst nemen. Het label wordt officieel uitgereikt door minister Sven Gatz. Meer info over de uitreiking van het label is te vinden via www.kindvriendelijkestedenengemeenten.be. Op de hoogte blijven van het traject Kind- en jeugdvriendelijk Aarschot kan via https://kindvriendelijkaarschot.wordpress.com.

Artuur feest!

Om het label te vieren, organiseert de stad Aarschot op 4 augustus een groot feest. Kinderen hebben tijdens het traject laten weten dat ze van een feestje houden, en daarom wordt de Grote Markt omgetoverd tot één groot kinderparadijs. Onder meer de Ketnetband zal er een optreden geven. Verder worden er verschillende leuke activiteiten georganiseerd. Kinderen kunnen zich feestelijk laten schminken, spelen in een speleobox of smullen van een lekker Artuur-ijsje. De stad onthult ook een gloednieuw speelschip in het stadspark. Noor Talpe van Jeugdcentrum De Klinker: “In het traject naar een kind- en jeugdvriendelijke stad formuleerden we acht doelstellingen. Eén daarvan was dat Aarschot een veilige haven moet zijn voor iedereen. Kinderen en jongeren moeten zich veilig kunnen voelen in onze stad en zich autonoom kunnen verplaatsen in een aangepaste ruimte. Met de bouw van dit speeltuig zetten we weer een belangrijke stap vooruit om dat doel te bereiken.”

• Jeugd