In 2016 startte het stadsbestuur de procedure van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) op om het gebied tussen de Herseltsesteenweg, de Grote Laakweg en de spoorweg te herbestemmen tot recreatiegebied. Momenteel is de bestemming van deze locatie parkgebied. De stad wil van dit parkgebied een volwaardige sport- en recreatiesite maken. Studiebureau Antea begeleidt de stad hierin.

“Vandaag wordt er op de site al heel wat gesport door voetbalclub SC Aarschot en de hondenschool van de Aarschotse Hondenvrienden. Ook de omliggende scholen sporten er al jarenlang in openlucht”, bevestigt de schepen van Sport. “Maar de huidige gewestplanbestemming van parkgebied staat een verdere ontwikkeling en verbetering van de bestaande sportfaciliteiten in de weg. Zo worden investeringen zoals de vernieuwing van kleedkamers, tribunes en kantine uitgesteld omdat deze werken momenteel niet vergund kunnen worden.”

Mooie toekomst voor verenigingen
Burgemeester André Peeters: “Door de Laaksite te herbestemmen tot recreatiegebied wil de stad de verenigingen op deze site mooie toekomstperspectieven bieden. De herbestemming is de eerste stap om van de site een volwaardige sport- en recreatiesite te maken. Ook wordt de ontwikkeling van het gebied ingepast in een groene hoofdstructuur, geënt op de Heilaak en
Grote Laak. Deze waterlopen structureren het gebied en zullen bij de inrichting een prominente rol spelen.”

Sporten in openlucht
De sportdienst peilde bij sportverenigingen, sportbeoefenaars, recreanten en scholen naar hun behoeften. Hieruit blijkt dat er nood is aan outdoor sportfaciliteiten in de nabijheid van de stad. Daarnaast is er in het stadscentrum behoefte aan openluchtrecreatie met sport- en speelpleinen.

Het RUP voorziet dat dit alles op de Laaksite gerealiseerd kan worden. Speelterreinen, grasvelden in kunststof, een fit-o-meter, een Finse looppiste, een overdekte polyvalente speelruimte... zijn niet langer toekomstmuziek. Naast outdooractiviteiten behoren een extra polyvalente sportzaal, een nieuwe kantine en tribunes ter vervanging van de verouderde infrastructuur tot de mogelijkheden.

Parkeermogelijkheden
Twee parkeerplaatsen aan de rand van het gebied zullen de Laaksite ontsluiten. De eerste parking bevindt zich achter SIMA en SIBA langs de Mathildelaan, en is vandaag een voetbalterrein. Dit terrein zal aangelegd worden als parkeerplaats voor de sportsite, maar ook als parking voor de scholen. Hierdoor zal de parkeerdruk in de woonwijk tijdens de schooluren verminderen. De andere parkeerplaats wordt voorzien in het verlengde van de Padre Adriaan Willemsstraat, een zijstraat van de Herseltsesteenweg. Door de aanleg van parkeerplaatsen aan de rand van de Laaksite wordt de groene kern niet belast met
gemotoriseerd verkeer.

Openbaar onderzoek
Tot en met donderdag 11 januari 2018 kan je het RUP Grote Laakweg inkijken bij de dienst Ruimtelijke Ordening van de stad. Bezwaren tegen dit RUP kan je indienen bij de stad Aarschot, Ten Drossaarde 1, 3200 Aarschot, ter attentie van de GECORO (Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening). Je kan ook per mail een bezwaarschrift indienen via

Prioriteit voor CD&V Aarschot
CD&V Aarschot wilt in de volgende bestuursperiode een speerpunt maken van de realisatie van deze site.
  • Sport