Stad Aarschot plaatst AED-toestel aan O.L.V. van Fatimaschool in Gijmel In het najaar startte de stad Aarschot het project ‘Hartveilige stad’ op. Met de plaatsing van AED-toestellen wil de stad haar steentje bijdragen om de overlevingskansen van burgers bij hartritmestoornissen te verhogen.

Overlevingskansen stijgen met meer dan 70%
Een AED (automatische externe defibrillator) is een draagbaar toestel dat een elektrische schok aan het hart toedient bij levensbedreigende hartritmestoornissen. Op die manier probeert de AED het hartritme van het slachtoffer weer op gang te brengen. Het toestel zorgt ervoor dat je overlevingskansen met meer dan 70% stijgen. Een AED maakt dus wel degelijk
het verschil.

AED-toestel geplaatst in Gijmel

Intussen liet de Stad Aarschot al 10 AED-toestellen plaatsen op strategische locaties in Aarschot en de deelgemeenten.

"Dit toestel komt er dankzij alerte Gijmelaar - Renè Brems - die ons erop wees dat er alleen in VC Langdorp en niet aan de parochiezaal een AED Toestel hing. Bedankt René!" aldus CD&V fractieleidster Nele Pelgrims.

Langetermijnproject

Schepen van Welzijn: “Onze stad hartveilig maken is een langetermijnproject. Het is immers niet haalbaar om ons grondgebied volledig hartveilig te maken in één jaar tijd. Maar we hebben al heel wat inspanningen geleverd.”

In samenwerking met de welzijnsraad en het Rode Kruis blijven de stadsdiensten verderwerken aan de realisatie van het project.

“We denken eraan om bijkomende hartveilige zones uit te werken in samenwerking met bedrijven en sponsors. Ook staan er infocampagnes en opleidingen reanimeren en defibrilleren op het programma.” zie Burgemeester Peeters.

Leren reanimeren en defibrilleren
In samenwerking met het Rode Kruis Aarschot organiseert de stedelijke welzijnsraad al verschillende jaren gratis opleidingen reanimeren en defibrilleren voor de inwoners van Aarschot. Een opleiding duurt drie uur en telt maximum 15 deelnemers. Op woensdag 31 januari en donderdag 22 februari 2018 van 19 tot 22 uur vinden de eerstvolgende sessies plaats. Plaats van afspraak zijn de lokalen van het Rode Kruis (Boudewijnlaan 1, 3200 Aarschot). Schrijf je in via karlien.vanpee@aarschot.be.

Reanimeren en defibrilleren voor verenigingen
Wil jouw vereniging graag een sessie reanimeren en defibrilleren volgen? Stuur dan een mail naar karlien.vanpee@aarschot.be, met vermelding van het aantal geïnteresseerden. Afhankelijk van het aantal inschrijvingen maakt de stedelijke welzijnsraad dan een afspraak met het Rode Kruis om in jouw deelgemeente een sessie te organiseren (DVH)