CD&V Aarschot pleit voor een optimalisering van het huidig parkeerbeleid alsook voor een dynamisch systeem waardoor artsen, verplegers en verpleegsters, kinesisten e.a. zorgberoepen voor hun consultaties tijdens de dag voor garagepoorten en opritten kunnen parkeren.

Ons parkeerbeleid in Aarschot werd sinds 2015 grondig vernieuwd. Soms stellen we echter vast dat niet voor iedereen het parkeerbeleid duidelijk is. Waar nodig wil CD&V mee inzetten op de eventuele verbeteringen die zouden kunnen aangebracht worden om parkeren makkelijker en toegankelijker te maken voor de burger. Hierbij denken wij bijvoorbeeld aan duidelijkere en gebruiksvriendelijkere parkeermeters en/of duidelijke instructies op deze parkeermeters en elders over het SMS-parkeren. In het licht van het jaarverslag van Indigo hopen wij, binnen de huidige concessieovereenkomst die er is, dat aanpassingen aan het huidige beleid mogelijk kunnen zijn.

Parkeren & Zorg

CD&V wil ook graag inzetten op nieuwe ideeën die ons parkeerbeleid mee kunnen ondersteunen. Parking vinden is niet altijd even evident. Frustrerend als zorgverstrekker, wetend dat er iemand op je zit uit te kijken naar die afgesproken bezoek.  Het antwoord kan eenvoudig zijn.  Het moet mogelijk zijn dat eigenaars die tijdens de werkuren naar kantoor of bedrijf zijn, zorgverstrekkers de kans geven om voor hun poort of uitrit te parkeren.

Vrijwillig systeem

Heel wat plaatselijke en andere hulpverleners zoals artsen, kinesisten en verpleegkundigen ondervinden heel wat problemen bij het vinden van een passende parkeerruimte tijdens hun interventies. Vaak gaat hierdoor kostbare tijd verloren. Een systeem waarbij particulieren bijvoorbeeld de ruimte voor hun garage ter beschikking stellen van de hulpverleners biedt hier een oplossing voor. Een goed aangebrachte sticker op de garagepoort zou duidelijk maken dat tijdelijk parkeren voor een garage wordt toegestaan door de eigenaar. Dit is ondertussen al ingevoerd in Brussel via het systeem van “parkingplus” en bestaat ook in Leuven.

Daarom stelt onze CD&V-fractie op de gemeenteraad van 22 januari 2018 voor om te onderzoeken welke straten hiervoor in aanmerking zouden komen en een systeem uit te werken waarbij alle zorgverstrekkers en verleners van zo’n parkeerruimte zich eventueel kunnen inschrijven in een database. Hierbij zouden gegevens verzameld worden van alle zorgverstrekkers op Aarschots grondgebied enerzijds en anderzijds de Aarschottenaaren die de parkeerruimte voor hun garagepoort ter beschikken wensen te stellen. De schepen van mobilteit reageerde alvast postief op ons voorstel.

Contact: Nele Pelgrims – Fractieleider CD&V – nele.pelgrims83@gmail.com – 0496/77 92 31

• Mobiliteit