In het kader van de Week van de Mobiliteit lanceert de stad Aarschot een fietsroutekaart. Die toont verschillende fietsroutes in de stad. Zo kunnen inwoners een veilige fietsroute uitstippelen naar bijvoorbeeld de school of de sportclub. Ze krijgen ook info over gevaarlijke kruispunten op hun weg.

Fietsroutekaart

De fietsroutekaart kwam tot stand na een samenwerking tussen inwoners, verschillende stadsdiensten, scholen, de Fietsersbond en het burgerinitiatief ‘Tournée Pedalle’. Via onder meer een online enquête, die eerder dit jaar bijna 200 keer werd ingevuld, kon het stadsbestuur aandachtspunten rond fietsen in de stad in kaart brengen. Aan de hand van die informatie kreeg de stad een beter beeld van onder meer de gevaarlijke wegen of onveilige kruispunten op routes van en naar de stad.

Veilige fietsroutes

De kaart is vooral gericht op ouders en jongeren die zelfstandig leren fietsen. Zo staan de veilige routes aangegeven, maar ook de gevaarlijkere kruispunten. Alle Aarschotse scholen, maar ook vrijetijdsbestemmingen als het jeugdcentrum of sportterreinen, zijn aangeduid op de kaart. Op die manier kunnen de jongeren en hun ouders een persoonlijke en veilige route uitstippelen naar een bestemming naar keuze.

De fietsroutekaart wordt in alle Aarschotse scholen uitgedeeld aan de leerlingen met het verzoek deze kaart ook educatief te gebruiken in de lessen of in contacten met ouders. Verder kan ze gratis worden opgehaald aan de onthaalbalie in het stadhuis en in jeugdcentrum De Klinker. Je de kaart via download via deze link.

• Mobiliteit & openbaar vervoer