Aarschot, 13 juni 2018

Het partijbestuur van CD&V-Aarschot heeft de eerste zeven plaatsen en de lijstduwer voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober aangeduid. Het gaat om een mix van ervaren bestuurders en gedreven nieuwkomers. Het is duidelijk dat dit een ijzersterke ploeg is waarmee CD&V vol vertrouwen de komende gemeenteraadsverkiezingen tegemoet kan zien.

Het was al bekend dat André Peeters (64) de lijst zou trekken. Als burgemeester is hij het gezicht van Aarschot, en vormt hij het speerpunt van de kandidaten. Op plaatsen twee en drie trekt CD&V-Aarschot de lijn van de verjonging door die tijdens de vorige legislatuur werd ingezet. Gemeenteraadslid Nele Pelgrims (34) uit Aarschot is als dochter en kleindochter van belangrijke Aarschotse christendemocratische politici en als medewerkster van Vlaams Volksvertegenwoordiger en Burgemeester van Tienen Katrien Partyka, erg vertrouwd met de politiek. Schepen Mattias Paglialunga (34) uit Aarschot vervolledigt de top drie. In zijn rol als schepen heeft Mattias zich de voorbije jaren enorm ingezet voor onze Aarschotse jeugd en het stimuleren en ondersteunen van de lokale economie en handelaars met tal van succesvolle initiatieven.

Op plaats vier staat Aarschottenaar en schepen van Cultuur Steven Omblets (44). Steven wordt alom geprezen voor de manier waarop hij vanuit cultuur de gemeenschapsvorming versterkt en als trekker van het project om het stadhuis te vernieuwen en te moderniseren. De Rillaarse Monique Swinnen (64) staat op plaats vijf. Als gedeputeerde van de provincie Vlaams-Brabant is zij verantwoordelijk voor o.a. welzijn, toerisme, landbouw & platteland en waterlopen. Zij laat de Parel van het Hageland niet los. Een stevige samenwerking tussen stad en provincie, daar wordt iedereen immers beter van. Plaats zes gaat naar gemeenteraadslid Bart Den Hondt (39) uit Rillaar. Bart is leerkracht bij De Wijnpers en verzorgt sport- en themakampen voor kinderen. De voorbije legislatuur zette Bart zich vooral achter de schermen in en is hij een product van de succesvolle verjongingskuur van CD&V-Aarschot. Plaats zeven wordt ingenomen door het nieuwe boegbeeld van Gelrode, Rozane De Cock (42). Zij is professor aan het instituut voor Mediastudies van de KU Leuven en geeft les aan de faculteit Sociale Wetenschappen. Daarnaast is zij directeur van het Brussels Center for Journalism Studies aan de KU Leuven Campus Brussel (lees meer).

Lijstduwer wordt OCMW-voorzitter en schepen van senioren Julia Mellaerts (67) uit Rillaar. Voor haar betekent deze plaats een mooie bekroning voor de diepmenselijke manier waarop zij haar functie heeft ingevuld voor de sociaal zwakkeren en zorgbehoevende ouderen in onze Aarschotse samenleving.

Voorzitter Raf Rosseels is uiteraard een tevreden man: “Deze mensen vormen het fundament voor de sterke ploeg kandidaten die we in oktober aan de Aarschottenaren voorleggen. Ze bieden een perfecte mix van ervaring en jeugd. Dat laatste valt niet te onderschatten. Politiek mag immers niet enkel over de korte termijn gaan. Wij willen dat Aarschot verder goed bestuurd wordt. Niet alleen de volgende zes jaar, maar ook daarna. Daarom geven we alle mogelijke kansen aan jonge mensen.”

• CD&V in Beweging