Het Agentschap Wonen-Vlaanderen heeft de stad Aarschot ingedeeld in categorie 1 bij het uitvoeren van de Voortgangstoets 2018. Dat wil zeggen dat de stad de juiste inspanningen levert en goed op schema is om de vooropgestelde doelstellingen te behalen. Ieder jaar meet het agentschap het aanbod aan sociale huurwoningen in Vlaamse gemeenten. De stad Aarschot heeft heel wat sociale huurwoningen op de planning staan en kreeg daarom een goede beoordeling.

Sociale woningen bouwen De stad Aarschot ziet het als één van haar taken om te voorzien in voldoende betaalbare huurwoningen voor haar inwoners. Hiervoor doet de stad een beroep op sociale huisvestingsmaatschappijen Cnuz en Sociaal Wonen arro Leuven (SWaL). De stad kreeg door het Vlaams decreet Grond- en Pandenbeleid een bindend sociaal objectief en een specifieke inhaalbeweging opgelegd. Dit betekent dat er ten opzichte van 2007 en ten laatste tegen 2025 225 sociale huurwoningen moeten bijkomen. De stad is goed op weg om deze doelstelling tijdig te behalen.

Project Ter Heidelaan Het project langs de Ter Heidelaan, de Kleine Mechelsebaan en de Liersesteenweg in Ourodenberg speelt een belangrijke rol in de realisatie van bijkomend sociaal woonaanbod in Aarschot. In fase 1 van dit project komen er 39 woningen en appartementen. In fase 2 gaat het om nog eens 45 bijkomende entiteiten. Voor deze fases heeft de stad de vergunningen al afgeleverd. Om het project te vervolledigen komen er in een derde en laatste fase nog eens 22 woningen bij. De werken voor fase 1 starten na de zomer.

Dit project is tot stand gekomen door een publiek-private samenwerking tussen sociale huisvestingsmaatschappij Cnuz en bouwonderneming Hooyberghs via de Constructieve Benadering Overheidsopdrachten van VMSW.

Sociale woningen zijn nodig “De wachtlijsten voor een sociale huurwoning zijn lang. Onze inwoners, zeker kleine gezinnen, moeten soms lang wachten op een sociale woning. We zetten als stad dan ook graag onze schouders onder deze projecten”, zegt burgemeester André Peeters.

Schepen van Welzijn : “We besteden hierbij ook aandacht aan de leefbaarheid in de sociale wijken in Aarschot. Dat doen we in overleg met de partners van het lokaal woonoverleg. Het is één van de belangrijke taken van de dienst Welzijn.”

• Sociale huisvesting