Meetshovenbos is een prachtig domeinbos van bijna 78 hectare aan de rand van het stadscentrum. Het bos is voortdurend in beweging. Recent nog startten de werken voor de inrichting van een avontuurlijke speelzone. Vorig jaar werden de natuurlopen en de bivakzone ingericht.

ANB zet in op ‘beleving’ in Meetshovenbos
“Het afgelopen jaar investeerde het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) enorm in ‘beleving’ in Meetshovenbos. Dit met groot succes, mede dankzij de goede samenwerking met de stad Aarschot. Ook in 2018 zetten we opnieuw in op recreatie, ditmaal met de aanleg van een originele speelzone ”, bevestigt Gert Verbruggen, domeinbeheerder in Meetshovenbos. “Het wordt een volledig natuurlijke speelzone met een houten verdedigingswal van meer dan 200 meter, tal van klim-en kruipmogelijkheden, kampen met houten tronen en reuzenkatapulten. ANB werkt uitsluitend met materiaal uit het domeinbos. Zo wordt de ecologische voetafdruk beperkt.”

Aarschot, goe gespeeld gemeente

Schepen van Jeugd Mattias Paglialunga: “De nieuwe avontuurlijke speelzone wordt ongetwijfeld een grote meerwaarde voor het speelweefsel in onze stad. Het jonge volkje zal er zich volop kunnen uitleven. Het is een prachtig initiatief dat volledig aansluit bij onze ambitie om een kind-en jeugdvriendelijke stad uit te bouwen. In maart willen we met een megastratego tussen de jeugdbewegingen de ‘speeldernis’ inspelen. Avontuurlijk spelen in Aarschot; het was één van de acties als GGP (goe gespeeld gemeente).”

Paalkampeerzone en vele andere inrichtingen
Het afgelopen jaar richtte ANB in Meetshovenbos ook al een gloednieuwe paalkampeerzone in. Bijna dagelijks wordt deze bivakzone bezocht door natuurliefhebbers die van heinde en verre komen om in Meetshovenbos van de rust te genieten.
De paalkampeerzone beschikt onder meer over een vuurkorf, een waterpomp, zelfontworpen houten zitelementen, een tentplatform en een ‘droog’ toilet dat enkel gebruikmaakt van natuurlijke processen om de afvalstoffen af te breken. Nieuwe wegwijzers verwijzen de vele wandelaars door naar de bivakzone en de speeldernis. Bij hondenbaasjes is Meetshoven al langer bekend omwille van zijn drukbezochte losloopweide. De natuurloop is dan weer een grote meerwaarde voor sportievelingen. De loop telt drie parcoursen van in totaal 12 km doorheen het prachtige domeinbos.

Fauna en flora
Schepen van Sport en Leefmilieu: “Recent heeft ANB de werken voor het herstel van twee historische vennen in Meetshovenbos opgestart. Hiermee schenken we de nodige aandacht aan planten die geheel of gedeeltelijk uit de wijde omgeving verdwenen zijn. En dankzij een aangepast maaibeheer van de graslanden is de populatie van de zeldzame bruine vuurvlinder de laatste jaren enorm toegenomen in Meetshovenbos.” (GMA)

• Leefmilieu & natuur
  • Jeugd