Nieuwe speeltuin Gijmelbergwijk geopend onder stralende lentezon!

dinsdag, 11 april, 2017
Nieuwe speeltuin Gijmelbergwijk geopend onder stralende lentezon!

Zondag 10 april 2017, klokslag 14 uur, was een heuglijk moment voor de Gijmelbergwijk. Het nieuwe speeltuintje aan de Blokhut werd onder een stralend lentezonnetje feestelijk geopend door burgemeester André Peeters en schepen van Jeugd Mattias Paglialunga. Naast enkele raadsleden woonden tal van sympathisanten de opening bij. Ook de rommelmarkt en de kermis die dit weekend in de Gijmelbergwijk plaatsvonden, lokten heel wat bezoekers. Bezieler van het project is gemeenteraadslid Dirk Van Rymenant.

Het nieuwe speeltuintje in de Gijmelbergwijk past perfect in de speelweefselplannen van de stad Aarschot. Speelweefsel staat voor een net van speelkansen en betekenisvolle plekken voor kinderen en jongeren doorheen de stad. Extra speelruimte Schepen van Jeugd Mattias Paglialunga: “Het stadsbestuur en jeugdcentrum De Klinker willen werk maken van bijkomende jeugdruimte. Zo creëerden we eerder al speelkansen in Ourodenberg, met de koesterspeeltuinen in de Felix Daelslaan en de Oosterwijklaan. In de nieuwe verkavelingen moeten ook speeltoestellen geplaatst worden. En in de zomer kunnen de kinderen gaan ravotten in de nieuwe speelzone in Meetshovenbos.”

Initiatief van gemeenteraadslid Van Rymenant

Nochtans leek het er eerst op dat de stad de speelruimte in de Gijmelbergwijk zou afbouwen. Gemeenteraadslid Dirk Van Rymenant trok aan de alarmbel: “In de gemeenteraad sprak ik het schepencollege aan over de bestaande speeltuin die dreigde te verdwijnen omwille van de verkoop van het perceel. Maar de stad engageerde zich om een nieuwe speeltuin aan de Blokhut op te richten, niet alleen met nieuwe toestellen, maar ook met enkele natuurlijke elementen zoals een wilgenhut”. Schepen Paglialunga vult aan: “Als we de ambitie hebben om bijkomende m² speelruimte aan te snijden, moeten we zeker niet het omgekeerde doen. Raadslid Van Rymenant vestigde tijdens de gemeenteraad dus terecht onze aandacht op de speelruimte in de Gijmelbergwijk.” (GMA)