Grote markt krijgt meer vorm: extra fietsbeugels en houten zitelementen

donderdag, 23 maart, 2017
Grote markt krijgt meer vorm: extra fietsbeugels en houten zitelementen

Sinds dinsdagmorgen is de Grote Markt van Aarschot extra fietsbeugels, in de vorm van speelse handjes, en houten zitelementen rijker. Hiermee geeft de stad uitvoering aan een volgende fase van het beeldkwaliteitsplan voor de Grote Markt.

Beeldkwaliteit
Het stadsbestuur van Aarschot werkt al even aan de beeldkwaliteit van de Grote Markt. Het ontwikkelde een beeldkwaliteitsplan dat het stadscentrum aangenamer en kwaliteitsvoller moet maken. Het beeldkwaliteitsplan zet in op groen, rustpunten en speelse elementen.

Verschillende fases
In een eerste fase werden al enkele elementen van het beeldkwaliteitsplan uitgevoerd. Zo werden de kleurrijke, pivoterende ‘tulpenstoeltjes’ al naast de pomp geplant. Afgelopen dinsdag werd een nieuwe fase van het beeldkwaliteitsplan uitgevoerd. Ter hoogte van de pomp werden cortenstalen platen met uitsnijdingen in de vorm van handjes geplaatst. Deze zorgden op sociale media en bij passanten al onmiddellijk voor speculaties over de functie van deze elementen. Het gaat wel degelijk over fietsbeugels waaraan je je fiets kan vastmaken. Ze zijn een welkome aanvulling op de fietsenstalling ter hoogte van C&A die vaak goed gevuld is met fietsen. Verder werden op de plateaus ter hoogte van De Zwaan en Zeeman houten zitelementen geplaatst. Ondertussen maakt het stadsbestuur ook al werk van de volgende fase van het beeldkwaliteitsplan, namelijk de groene gevel. Deze muur die verticaal ingekleed wordt met planten, wordt een echte blikvanger. (GMA)